Recycling
Recyclen als biobrandstof en methaangas.
Gebruikte frituurolie, vetten en keukenafval moeten op een milieuvriendelijke manier worden weggedaan. Je mag ze niet zomaar in de prullenbak gooien of door de gootsteen spoelen, want dat is slecht voor het milieu.
Willy's Vet zorgt voor het ophalen en inzamelen van gebruikte frituurolie, vetten en organisch keukenafval. We recyclen de gebruikte frituurvet tot uiteindelijk biobrandstof en methaangas.
Hoe dat precies gaat legt de onderstaande video uit.
Willy's Vet zorgt voor het ophalen en inzamelen van gebruikte frituurolie, vetten en organisch keukenafval. We recyclen de gebruikte frituurvet tot uiteindelijk biobrandstof en methaangas.
Hoe dat precies gaat legt de onderstaande video uit.
Resten uit bossen of oud frituurvet
Biobrandstof, in een moeilijke term ook wel Sustainable Aviation Fuel (SAF) genoemd. Steeds meer vliegtuigmaatschappijen zetten erop in en maken er ook al reclame mee. Zo is investeren in biobrandstof bij KLM onderdeel van het 'CO2-zero programma'. Deze duurzame vliegtuigbrandstof is er wel en wordt ook wel gebruikt, maar het gaat slechts om een heel klein deel van de gebruikte brandstof (kerosine).
Waarom gebruiken we die brandstof (bijna) niet?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat SAF precies is. "SAF is vliegtuigbrandstof met een lage uitstoot, die we op basis van fossielvrije stroom en gerecyclede koolstofdioxide uit stadsverwarming gaan produceren", schrijft energieleverancier Vattenfall. Dat klinkt nog een beetje cryptisch. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum omschrijft het al iets begrijpelijker. "Biobrandstoffen kunnen bijvoorbeeld worden gemaakt uit reststromen van land- of bosbouw, of uit gebruikt frituurvet. Ondanks dat dat reststromen zijn (afval, dus), kunnen ze als grondstof dienen voor brandstofproductie."
Waarom gebruiken we die brandstof (bijna) niet?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat SAF precies is. "SAF is vliegtuigbrandstof met een lage uitstoot, die we op basis van fossielvrije stroom en gerecyclede koolstofdioxide uit stadsverwarming gaan produceren", schrijft energieleverancier Vattenfall. Dat klinkt nog een beetje cryptisch. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum omschrijft het al iets begrijpelijker. "Biobrandstoffen kunnen bijvoorbeeld worden gemaakt uit reststromen van land- of bosbouw, of uit gebruikt frituurvet. Ondanks dat dat reststromen zijn (afval, dus), kunnen ze als grondstof dienen voor brandstofproductie."
Volgens het World Economic Forum kunnen alle vliegtuigen in 2030 op biobrandstof vliegen. Er zijn in principe genoeg grondstoffen (zoals gebruikte frituurolie) beschikbaar om 500 miljoen ton brandstof te maken in 2030, maar dan moeten alle sectoren wel meewerken. Dan komt het einddoel, een emissievrije luchtvaart, in zicht.
Recyclen van frituurvet? Hoe werkt dat nu precies?
Bekijk deze video en je ziet wat er allemaal gedaan moet worden om van oud frituurvet goede brandstof te maken. Een mooi proces.